nedeľa 18. októbra 2015

Pyritová štôlňa


Tento príbeh som mal dlho v "šuflíku", ale myslím, že sa s ním môžem podeliť.
Bolo to jedného pekelne horúceho dňa pred pár rokmi, keď som si vyšiel len tak na prechádzku a našiel som otvorený portál do Pyritky. Počkal som na víkend dúfajúc, že to tak aj zostane.

Pyritová štôlňa
Tak som v tú nedeľu ráno nabehol nad Rudné bane a súkam sa do montérok.Tak, konečne som dnu. Pyritka.

Štôlňu začali raziť v roku 1939 najskôr na overenie antimónového a preskúmanie pyritového zarudnenia.  Postupne bola vyrazená do dĺžky viac ako kilometer až pod centrálnu časť ložiska. Nakoľko je táto štôlňa v tejto časti ložiska najnižšie položeným banským dielom, slúži aj ako odvodňovacia štôlňa.

V roku 1956 bol vyrazený centrálny 70m vysoký komín do antimónovej štôlne.  Do vyrazenia komína sa vyťažená ruda z antimónovej štôlne do drviarne dopravovala pomocou lanovky. Vo svahu oproti štôlni sú vidieť stopy po lanovej dráhe. Neskôr sa ruda sypala centrálnym komínom do pyritovej štôlne a odtiaľ sa dopravovala koľajovou dopravou do drviarne.


Vydal som sa chodbou severozápadne,  smerom k centrálnemu sýpu.  Na prvých pár metroch míňam viacero odbočiek. Nakukol som do jednej vľavo, keď vidím v stope komín a ďalšiu chodbu nad ním. 

V hlave si premietam ako kde sa asi nachádzam.  Rozmýšľam, čo to je za chodba. Jediné, čo mi napadá, že by to mohla byť chodba Strednej štôlne, ale možno sa mýlim. Neviem. Budem sa musieť ešte popýtať.


Vrátil som sa teda späť do smernej chodby. oproti vidím zbytky starého dreveného sýpu. 

Pyritová štôlňa
Drevený sýp kúsok od vchodu
Nejde mi to do hlavy, som ešte blízko vchodu. Dúfam, že sa to neskôr dozviem.

Nechám to tak a pokračujem ďalej k centrálnemu sýpu. Vedel som že centrálny sýp je dosť ďaleko od vchodu, tak kráčam pekne ďalej. Chodba je razená v pevnom masíve. Nie je tu žiadna výstuha.

Pyritová štôlňa
Smerná chodba v pevnom masíve bez výstuže
Cestou míňam zamurované odbočky, kde len nakuknem, ale sa nezdržujem. 

Pyritová štôlňa
zamurovaná bočná chodba
 Asi po 700 m prichádzam k sýpu a trom chodbám. Celé je to tu zabezpečené betónovými stenami.

Pyritová štôlňa
Sýp a tri chodby

V chodbe po ľavej ruke je zaujímavé červené blato. Z prostrednej vyteká viac vody. Vybral som sa pravou chodbou, ktorá sa oblúkom stáča na juhozápad.  Po pár metroch prichádzam ku dvom sýpom.  

Pyritová štôlňa
Dva sýpy

Z toho prvého tečie naozaj dosť vody. Rozmýšľam, že čo asi bude v komíne. No zisťovať to naozaj nemám chuť.  


Prejdem malou lávkou povedľa sýpov, a pokračujem do oblúka sa točiacou chodbou.  Keď som prišiel ku križovatke, zapla sa mi v hlave pomyselná žiarovka. Pozriem vľavo a doplo mi, že som v chodbe, ktorú som videl pri prvom sýpe ako prostrednú.  Pozerám na výhybku, a vidím, že tu sa banský vláčik točil.

Pyritová štôlňa
Výhybka za centrálnym sýpom
Dobre, idem skúsiť, či sa dostanem ďalej. Prejdem kúsok, a v ľavej rozrážke vidím ďalší drevený sýp. Zasa tečie veľa vody. A to je teraz sucho. Až začnú dažde, to bude zaujímavé.

Pyritová štôlňa
Drevený sýp
Otáčam sa do smernej chodby a chcem ísť ďalej, keď zbadám čerpadlo aj s elektromotorom. Toto čerpadlo vytláčalo vodu komínom, čo je oproti nahor. Tu si to chvíľu fotím a poberiem sa ďalej. 


Pyritová štôlňa
Kompresor
Po chvíli prichádzam k závalu. ďalej už to nejde. Otáčam sa a vraciam sa ku vchodu.

Pyritová štôlňa
Zával 
Chcem si nafotiť dvojkoľajnú trať. Cestou späť som si uvedomil, ako je tá baňa veľká.

Prišiel som k ústiu a vydal som sa juhozápadne. Ešte pred dvojkoľajnou časťou som ale odbočil na juhovýchod a vydal som sa smerom ku štôlni Budúcnosť. 

Pyritová štôlňa
Juhozápadný smer. Chodba s výdrevou.
Nejdem do žiadnej z rozrážok, zdá sa mi, že som tu už dosť dlho.


Po ceste míňam zabudnutý vozík, a pokračujem ďalej chodbou vystuženou výdrevou. 


Pyritová štôlňa
Zabudnutý vozík
Som dosť ďaleko, keď ma zastaví zával. Pozerám, a vidím, že hore je ešte nejaký priestor.  Na toto, už ale kašlem. Pozerám, že som tu už 5 hodín, tak to trochu zrýchlim. Vrátil som sa späť. Chcem ešte ísť k tomu dvojkoľajisku.


No, ale ešte si tu niečo nafotím. V chodbe v pravo nachádzam odparkovanú tlakovú nádobu na dvoch podvozkoch z vozíkov. Riadne veľká fľaša.

Pyritová štôlňa
Tlaková nádoba
Chvíľku pobehujem okolo nej a snažím sa ju nafotiť z každého uhla. Dobre, idem už k tomu dvojkoľajisku.  


Pyritová štôlňa
dvojité koľajisko
Paráda, toto sa mi páči. Idem pozrieť ešte kúsok ďalej.  A jejda, nachádzam na zemi rozdeľovač stlačeného vzduchu pre vŕtacie kladivá.


Pyritová štôlňa
Rozdeľovač stlačeného vzduchu
Kontrolujem si čas. Hups, som tu už 5 a pol hodiny a tom som chcel byť už pred dvoma hodinami doma.


Dnes to už balím a vraciam sa von.  V hlave mám stále obrázky z tejto bane.  Uvažujem nad tým, koľko práce a zaujímavých technických riešení sa tu v podzemí skrýva a pomaly ich ničí čas. Aj kvôli tomu sa snažím zachytiť na fotografiách stav v akom sú teraz.


Pyritová štôlňa
Mapa štôlne Pyritová

2 komentáre :

  1. Máte môj obdiv.. Tiež som raz bola v bani a musím povedať, že ideálne si to vychutnáte so štuplami v ušiach.. To ticho, ten pohľad.. Úžasné :) Lepšie sa tak dokážete koncentrovať

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Zdravim. V antimonovej stolni ste boli? Ako to tam teraz vyzera? Ď.

    OdpovedaťOdstrániť