štvrtok 2. októbra 2014

Pyritové bane pod Pezinskou Babou III

Dnes som synátora odviezol na tréning do Modry a mal som asi hodinku a pol času, tak som otočil auto smerom na Pezinskú babu pozrieť iba na rýchlo štôlne popri ceste, ktoré som minule vynechal, alebo nestihol.

 Rozhodol som sa začať od Perneku a pokračovať do Pezinka. Odviezol som sa na začiatok Perneku, kde som odstavil auto.

V kopci pri ceste by sa mala nachádzať Svätodušná štôlňa. Oloveno-strieborné zarudnenie tejto štôlne predurčilo ťažbu drahých kovov. Pri ťažbe natrafili aj na kremeň-karbonátovú žilu s obsahom zlata.
Napriek sľubným výsledkom ložisko bolo iba lokálne a malo malé rozmery.

V mieste, kde potok tečie popod cestu, som vošiel do lesa. Predral som sa cez žihľavy a malinčie. Čakal ma prudký svah. 

Pretože som nepoznal ani približnú lokalizáciu štôlne a nechcelo sa mi driapať sa po svahu, pokúsil som sa hľadať prístupovú cestu ku štôlni.

Aj voľakedy baníci museli mať ku svojim štôlniam prístup z vozmi.

A naozaj po chvíli som zbadal, niečo čo by takouto cestou mohlo byť. Cesta kopírovala svah a pomaly stúpala nahor.  

To by mohlo byť ono, vravím si a vydal som sa po ceste

Prístupová cesta ku Svätodušnej štôlni

Po chvíli stúpania, som zbadal viditeľné znaky banskej činnosti :


Haldičky pri Svätodušnej štôlni

Vyhľadať ústie štôlne sa mi nepodarilo. ( Tlačil ma aj čas tak som sa tu nechcel dlho motať ) Toto síce vyzerá ako ryha, ale keďže to nesmeruje do kopca, ale po vrstevnici, tak to úvodná ryha nebude.


No nič, vrátil som sa k autu. Autom som sa otočil naspäť smerom na Pezinok. 
Vravel som si, že sa ešte zastavím znovu na 46. kilometri, pretože keď som tam bol naposledy, nepodarilo sa mi nájsť Ryhovú štôlňu.

Hľadám v známych miestach, ktoré boli po výdatných dažďoch dosť rozmočené. Keď som nič nenašiel, skúsil som preskúmať lesík nad štôlňou Hermína.


Po chvíli nachádzam množstvo depresií a iných stôp po banskej činnosti. 



O chvíľu som našiel prepadlisko do štôlne. Pretože štôlňu Hermína som si prešiel celú a tam zával viditeľný nebol, muselo to byť prepadlisko do štôlne Ryhová.




Prepadlisko do Ryhovej

Zasa som sa vrátil k autu a prešiel som kúsok pod kameňolom ku oblasti Stupy. 
Tu už som išiel pomerne na istotu, pretože som to tu mal už prechodené ako chlapčisko. Tým, že som tu dlho nebol, prekvapili ma obnovené budovy aj s jazdeckým areálom.

Stupu ak aj štôlňu vlastnil podnikateľ Augustín Várhegyi, ktorý v štôlni Palatín ťažil hlavne pyrit. Neskôr sa pokúšal novou štôlňou Palatín - Zubau pod fárať štôlňu Augustín. Projekt to bol ambiciózny, štôlňa mala mať dĺžku 1 km. Nikdy sa nedokončil kvôli sporom zo spoločníkom

Ústie štôlne Palatín hneď povyše jazdeckého areálu. Dnes je zavalené a zarastené.


Zavalené ústie štôlne Palatín

Skontrolujem si čas, a vidím, že mladému o chvíľu končí tréning, tak sadám do auta a idem späť do Modry.

Nabudúce si ešte rozmyslím kam ísť. Buď Podbabská dolina, alebo Rybníček, alebo Rudné bane ?


5 komentárov :

  1. Mapa samozrejme existuje, len som veľmi premýšľal, či ju zverejním. Kvôli ochrane pred rôznymi vandalmi a čistými bláznami ju nezverejním. Ak by mal niekto naozaj záujem o spoznávanie, kľudne mi môže napísať na gmail, nemám problém poslať link na mapu.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Myslim, ze nezverejnit presnejsiu lokalizaciu je dobre rozhodnutie. :)
    Nemate tu sice vela komentarov, ale citanie je to rozhodne zaujimave - hlavne pre miestnych, medzi ktorych patrim. Takze dakujem za kopu dobre napisanych zaujimavosti! Kludne pokracujte. :)
    Peter.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. No super! So zatajeným dychom som čítal-pozeral, čo to tu vlastne je. Nikde na nete som nenašiel ucelenejší blog o malokarpatských banských dielach, ako je tento. Silno vás obdivujem za to, že dokážete nájsť pozostatky banských diel aj na miestach, ktorými by som prešiel poväčšine bez povšimnutia. Ja som mal tú možnosť nakuknúť do Bartolomeja (je to už niekoľko rôčkov) a včera som si to na bicykli vyšliapal ku krátkej a v pohode prístupnej Dvojitej štôlne. Tieto banské diela majú čosi do seba a jednoznačne vzbudzujú rešpekt....

    mimochodom, na tento web som sa dostal práve vďaka zaujímavej (geologickej)mape banských diel. Mám ešte v zálusku pozrieť aj tú pod Zámčiskom a Červenú nad Častou...uvidíme.

    Teším sa na nové blogy :)

    S pozdravom Martin

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Ďakujem Peter, ono človek, ktorý má naozaj záujem o tieto veci si vie nájsť lokalizáciu z verejne dostupných zdrojov, aj keď už som sa už stretol z nepresnou lokalizáciu a aj zo štôlňou o ktorej som nenašiel nikde zmienku. Postupne budem pridávať príspevky, len nie je toľko času, ako by som chcel. Aj zarábať na život si treba. :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Ďakujem Martin, štôlne nad Harmóniu ako i iné v širšom okolí Pezinka mám v pláne v budúcnosti. Ešte je toho dosť v blízkom okolí Pezinka. Tú mapu poznám, aj keď nie je úplná a niekedy nie je presná. Ale zasa prieskumné vrty sú tam uvedené celkom presne. Zopár som ich podľa nej v pohode našiel.

    Prajem pekný večer.

    OdpovedaťOdstrániť