streda 20. apríla 2016

Trojičná štôlňa v Modre

V zimnom čase som si doma čítal prácu Cambela (1959 ). Pri popise štôlní v lokalite Modra, Harmónia som si v hlave vybavoval, kde sú popisované štôlne. Teda okrem dvoch, kde som si nebol istý. A to konkrétne Štôlňa v doline nad mlynom a Trojičná štôlňa.


Cambel popisoval Štôlňu v doline nad mlynom takto :
Štôlňa sa nachádza na okraji kameňolomu v údolí Kamenného potoka. Teraz (1959 ) je zavalená. Haldy sú odnesené prívalmi vôd, alebo použité na výstavbu cesty. Počas vojny bola štôlňa otvorená a používala sa ako kryt. Je dlhá 40-50 m.


Tak som v jednu marcovú nedeľu kopol do vrtule a odviezol som sa do Harmónie. Auto som nechal práve pod popisovaným kameňolomom. Hodnú chvíľu som sa táral v okolí, ale nájsť aspoň náznak štôlne sa mi nepodarilo.


Dosť ma mýli aj priehrada v Harmónii, pretože tá bola vybudovaná neskôr. Po dvoch hodinách ma to prestáva baviť. Kukám do poznámok a chcem pokračovať v hľadaní Trojičnej štôlne. Po chvíľke túlania, som našiel ryhu, ktorá sa mi javí ako najpravdepodobnejšia.


Ryhou som prišiel až k miestu, kde mohlo byť ústie. Skusmo som vykopal malú sondu. Akonáhle som začul dunivý zvuk, tak som vedel, že to nebude ťažké. Podarilo sa mi otvoriť malý priechod, tak by som aspoň nakukol dnu.

Trojičná štôlňa, Modra - Harmónia


Vidím, že je dnu dosť vody, a ja zo sebou nemám na toto vybavenie.
Nechám to teraz tak, a o týždeň a sa sem vrátim aby som štôlňu prezrel a preskúmal.

O týždeň som späť aj z ľuďmi z OZ Ochrana zdravia a životného prostredia, ktorý spravujú Modranský banský náučný chodník.


Súkame sa do vybavenia a lezieme úzkym otvorom dnu. Vody je tradične najviac na začiatku. Dobre vyššie pása.

Trojičná štôlňa
Chodba Trojičnej štôlne
Teraz sme v chodbe traja ľudia, a je tu plno. Škoda, že sa zvírila voda, mohli byť pekné zábery.
Pomali postupujeme chodbou. Hladina vody klesá, až prídeme k miestu, kde sa nám zdá, že chodba sa stočí o 90°. Keď sme nakukli “za roh” tak sme uvideli čelbu. Tu to končí.
Kúsok pred koncom

Som trochu plný rozpakov. Z Cambelovým popisom to dáko neštimuje.  Toto je tak 30 m nie 70, ako popisuje.


Ešte raz si prejdem chodbu a zmeriam si uhly a vzdialenosti.

Zberám sa von ....

Vyliezli sme von, a po nás tam idú členovia Klubu priateľov turistiky.  Chalani majú aj pásmo, tak som zvedavý, či moje krokovanie bude moc uletené.


Ani nie. Odchýlka je, 5% čo mne stačí.

Vonku ešte chvíľku debatujeme nad tým, že nám to nesedí z Cambelovým popisom.  Zhodneme sa na tom, že Trojičná štôlňa mala spodnú, strednú a vrchnú štôlňu. Cambel vychádzal z popisu obyvateľa Modry p. Šípka, ktorý tieto štôlne v roku 1936 otvoril.

To znamená, že nevieme s istotou povedať, ktorú z týchto troch sme preskúmali. Podľa lokality to ale skoro určite je jedna zo spomínaných chodieb Trojičnej štôlne.

Tomuto sa budeme aj naďalej venovať.


Chalani z KPT urobili videjko z merania štôlne


Trojičná štôľňa
Mapka Trojičnej štôlne


1 komentár :

  1. Zdravím, článok potešil. Aspoň si ušetrím vychádzku v broďákoch. Podľa toho, čo píšete, predpokladám, že sa chystáte prekopať aj do vrchnej štôlne.

    OdpovedaťOdstrániť