pondelok 20. apríla 2015

Modra - Harmónia II.

Keď som minulý víkend nestihol pozrieť štôlňu Bartolomej, tak ma to dosť hnevalo.


Mal som síce nabitý víkend, ale večer okolo 16:00 mám chvíľku voľna, tak sadám do auta a vydáme sa smerom na Harmóniu. Prejdeme Harmóniu a pokračujeme cestou na Zochovu chatu.  V mieste, kde sa spája modrá turistická značka s červenou, necháme auto. Osadenstvo som nechal na prechádzke so psom a ja som sa otočil ku Medvedej skale po banskom náučnom chodníku.

Idem okolo skalných útvarov asi 5 minút, keď som uvidel haldy štôlne Bartolomej. Štôlňa pochádza pravdepodobne zo 17 storočia. O počiatkoch ťažobnej činnosti v tejto lokalite nie sú známe archívne záznamy. Prvá zmienka týkajúca sa Harmónie je z roku 1773, keď banský podnikateľ Jozef Entzler obhliadal staré banské diela v Malých Karpatoch – Pezinku, Perneku aj v Modre. Z toho vyplýva, že banská činnosť tu prebiehala už predtým. Napovedá tomu aj nápis, ktorý nedávno objavili práve v štôlni Bartolomej – je z roku 1771.


Halda Bartolomej štôlne
Halda štôlne Bartolomej

Na skale nad haldou práve trénuje mladá rodinka lezcov.  Chvíľu s nimi pokecám, a pripravím sa na vstup do bane. Otvor vyzerá malý, ale nie je to najhoršie.

Bartolomej - vstup
Vstupný otvor do Bartolomej štôlne

Asi 5 metrov sa treba plaziť, ale potom som sa ocitol v chodbe štôlne.

Rozhliadam sa a vyberiem sa do útrob starej kresanej bane. Asi po 65 metroch som prišiel ku rozbočke chodieb. V ľavostrannej chodbe sa nachádza asi 5 m. hlboká šachta.

šachta
Pohľad do šachty


Prejsť okolo šachty sa dá, ale treba si dávať pozor, vedľa steny je asi 20-30 cm široká rímsa a ponad šachtu sú uložené brvná.

Prešiel som šachtu a pokračujem chodbou približne severovýchodným smerom. Chodba asi po 50 m. končí, tak som sa vrátil späť, prešiel okolo šachty a pokračoval pravostrannou chodbou.


Táto chodba je "trošku" dlhšia. Odhadom tak 200 m. Na dnes je trošku vody, tak po členky. Na ľavej strane som našiel krátke asi 6m. chodbičky, ktoré sú na konci prepojené.


Prepojenie ľavostranných chodieb

Ešte 10 m a jedna časť chodby sa stáča severne a jedna východne.



Východná časť je krátka, končí asi po 25 metroch.

Severná časť pokračuje ďalej úzkou kresanou chodbou.


Na niektorých miestach, sú na dne kopy hliny a treba si dávať pozor na hlavu :-) .

Chodba je na niektorých miestach úzka a má lichobežníkový tvar typický pre kresané chodby.








Prešiel som až na koniec a stále ma udivuje ako dokázali baníci len so želiezkom a kladivom vytesať takéto diela.


V bani zimujú podkováre malé a zopár kusov netopiera obyčajného.
Počas cesty späť si robím fotografie a pozorujem zimujúce netopiere. 
Vrátil som sa späť ku šachte a hodnú chvíľku špekulujem, ako zísť dolu. Hromžím, že tu zo sebou nič nemám. Tak si aspoň prezriem steny a hľadám miesto, kde by sa dalo ukotviť lano. Toto mi pokoja nedá, kým tam nevleziem. Ale teraz nie.
Strávil som tu asi 2 a pol hodinky.


Zimujúce Podkováre malé

Vysúkal som sa von a zbehol som k autu. Tam ma už čakal nervózny zbytok osadenstva, a odfrčali sme domov.

Myslel som si, že cez tento programom nabitý víkend nič nestihnem, ale som rád, že som si našiel čas aj na toto.

Ešte zopár obrázkov zo štôlne :






Bartolomej - mapa
mapa Bartolomej štôlne


Žiadne komentáre :

Zverejnenie komentára